tisdag, november 22, 2005

Dopad

I söndags var det barndop i Töreboda. 10.00 var det dags och alla var på plats. Jag och Johan hade bestämt att vi skulle träffas lite innan för att köra igenom en låt som vi skulle spela, men som vanligt så drar det ut på tiden och vi får göra det i kyrkan i sista stund samtidigt som de andra går in i kyrkan. När dopet börjat så var jag helt slut och jag hade huvudvärk. Låten gick bra (Jag spelade gitarr och Johan sjöng och spelade gitarr, låten var, "Från en Far" från Fredrik Swahns skiva "Om vi släpper allt en dag") och sedan när det var dags för själva dopet var jag helt borta. Jag satt längst fram i kyrkan tillsammans med Johan och Camilla och hennes bror Peter. De tre, tillsammans med barnet så klart, skulle ju gå fram för att genomföra dopet och då hände det! Utan att tänka så hängde jag med fram till prästen och står där som ett fån bredvid Peter. Peter hade ju ett mission, han skulle ju bli gudfar åt killen så han skulle ju naturligtvis vara med, men jag, jag hade inte fått några sånna instruktioner till detta dop (fick äran att vara gudfar åt killens storebror, Ludvig, men det var ju en annan gång). När jag stod där hann jag tänka en hel del, bl a att jag undrade vad jag gjorde där... Alla andra måste ju ha undrat vad sjutton jag gjorde där framme. Johan sa sen att han trodde att jag skulle hänga med fram för att fota men det kunde jag ju inte göra, jag stod ju där som ett fån... Så det blev inga foton med min kamera den gången.
En annan uppgift för dagen var att frambringa en chokladkaka som skulle bjudas på efter dopet i församlingshemmet. Jag slet med kakan mellan elva och tolv på lördagskvällen för att sen inte ens få se den bli framtagen på bordet efter dopet. De som ändå visade tacksamhet var mina kollegor när jag gled in med denna kaka i måndags vid kafferasten, de vet hur man äter en chokladkaka.

(Killen som döptes heter numera Vincent, Harald, Harry Eriksson, eller nåt sånt. Vi vill tacka Fredrik Swahn för noterna till hans låt, "Från en Far" som vi fick mailade till oss med kort varsel.)