tisdag, juli 15, 2008

Spännande hälsokontroll

Jag anmälde mitt intresse för att ge blod på blodcentralens hemsida och blev härom veckan uppringd för att boka en tid för hälsokontroll. Idag har nu varit där för första gången och efter att ha fyllt i en blankett med allehanda frågor om man verkligen är riktigt frisk så välkomnades jag in i själva blodtappningsrummet där en rad sköna liggstolar var uppställda och jag blev placerad i den ena av en sköterska som gick igenom min nyss ifyllda blankett. Hon tog ett blodprov i ena fingret, kollade blodtrycket med en digital apparat som bara åkte av på grund av det slitna kardborrebandet för att slutligen sticka mig i armhålan för att få lite mer blod att mäta på, så att jag inte har HIV eller något annat skönt... ...skönt var ordet då jag vaknade upp i en dimma av en röst långt borta... ...jag hade svimmat, så klart... ...har alltid varit vek för nålar så nu är det noterat till nästa gång jag ska komma dit och tappa blod på riktigt att jag behöver "tippas" ordentligt i stolen... Jag fick en tid i oktober eftersom det är karenstid när man varit utomlands, och jag ska ju till Dallas nästa vecka och där vet ingen vilka smittor man kan få...